Strategia aderării Romniei la U.E.

n conformitate cu obiectivul major stabilit de Romnia pentru actuala etapă de dezvoltare, crearea condiţiilor pentru aderarea, ntr-o perspectivă apropiată , la U.E., principiile fundamentale ce stau la baza dezvoltării economiei şi nfăptuirii reformei sunt: reforma societăţii romneşti pentru recunoaşterea şi afirmarea valorilor morale şi democratice, aşezarea dreptului de proprietate la temelia societăţii romneşti, accelerarea reformei instituţionale ncepnd cu Guvernul Romniei pentru crearea unui stat modern, restructurarea şi modernizarea industriei romneşti n sensul redimensionării şi privatizării acesteia n vederea asigurării unei creşteri economice durabile, reorientarea şi dezvoltarea agriculturii n direcţia cerinţelor economiei de piaţă prin sprijinirea sistemelor de producţie şi valorificare, reforma sistemului finanţelor publice potrivit principiului finanţării obiectivelor viabile economic, distribuirea echitabilă a costurilor tranziţiei n sprijinul solidarităţii sociale, aşezarea Romniei cu demnitate n lumea democratică şi dezvoltată a Europei. Aşeznd la baza dezvoltării economico-sociale aceste principii, strategia aderării Romniei la U.E. cuprinde o serie de obiective sintetizate n următoarele politici : politica macroeconomică, politica de restructurare a economiei, politici privind drepturile omului, culte şi minorităţi şi politici privind capitalul uman. Politica macroeconomică a guvernului şi propune n domeniul valutar-monetar următoarele:  reducerea inflaţiei, nfăptuirea stabilităţii interne şi externe a monedei naţionale, respectiv introducerea unor măsuri de politică economică menite să asigure previziunea evoluţiei cursului monedei;  recştigarea ncrederii n moneda naţională şi creşterea vitezei de rotaţie a banilor;  limitarea deficitului bugetar n vederea diminuării ponderii statului n utilizarea resurselor financiare ale economiei;  menţinerea ratelor dobnzii la niveluri pozitive, n termeni reali, pentru a asigura creşterea şi utilizarea eficientă a resurselor de capital financiar;  asigurarea unui nivel competitiv şi realist al cursului de schimb valutar;  asigurarea deplinei convertibilităţi a contului curent şi pregătirea condiţiilor de trecere graduală la convertibilitatea contului de capital;  administrarea cu prudenţă sporită şi ntr-o manieră transparentă a datoriei publice interne şi externe;  practicarea unor dobnzi pentru depozite bancare ale băncilor comerciale la Banca Naţională a Romniei sub nivelul dobnzii pe piaţa interbancară;  diversificarea emiterii de obligaţiuni de stat pe termen mediu, ca instrument al Băncii Naţionale a Romniei de reglare a masei monetare şi pentru finanţarea deficitului bugetar. Politicile de restructurare a economiei şi propun mai nti măsuri de consolidare a mecanismelor concurenţiale care să permită Romniei ndeplinirea condiţiilor necesare semnării Acordului European de evaluare a conformităţii. Va fi ncurajată activitatea Consiliului Concurenţei pentru a ntări capacitatea acestuia de a pune n aplicare legislaţia protecţiei concurenţei. n prezent, acţiunile privind crearea condiţiilor de aderare a Romniei la U.E. vizează: includerea permanentă a problematicii specifice a integrării pe agenda contactelor politice bilaterale şi multilaterale; pregătirea temeinică a fiecărei etape de negociere n formarea unui corp de negociatori competenţi; consolidarea coordonării de către Departamentul pentru Integrare Europeană a procesului, alături de alte instituţii cu responsabilităţi n domeniu, prin alocarea unor resurse suplimentare (umane şi materiale) capabile să gestioneze n mod adecvat acest proces; utilizarea cu eficienţă maximă a programelor comunitare de asistenţă şi colaborare; obţinerea unui acces mai larg, n condiţii echitabile, la sursele de finanţare şi investiţii; ameliorarea regimului de liberă circulaţie n spaţiul comunitar a cetăţenilor romni. Ţara noastră va trebui să pună ct mai curnd n aplicare prevederile Programului de pre-aderare pentru a pregăti ct mai bine condiţiile pentru nceperea negocierilor n vederea aderării ca membru cu drepturi depline la U.E. Dintre măsurile cele mai importante a căror punere n aplicare a nceput deja menţionăm:  realizarea programului naţional de armonizare legislativă viznd ndeosebi crearea unui cadru adecvat de participare la piaţa unică a U.E.;  pregătirea condiţiilor pentru punerea n aplicare a prevederilor din acordul de asociere referitoare la libera circulaţie a forţei de muncă şi a capitalului şi elemente complementare dezvoltării comerţului şi investiţiilor;  dezvoltarea de proiecte specifice pentru valorificarea ntregului pachet de asistenţă europeană n domeniul restructurării si privatizării, pentru desăvrşirea procesului de ajustare structurală, al protecţiei sociale, al dezvoltării infrastructurii si al edificării societăţii civile;  dezvoltarea cooperării şi ncheierii de acorduri de liber schimb cu ţările asociate la U.E., ca bază a revigorării comerţului dintre ele. Derularea contemporană a procesului de integrare a ţărilor din U.E., caracterizat de adncirea acestuia şi marcat de ncheierea procesului de formare a pieţei unice şi pregătirea uniunii monetare, ridică probleme noi şi deloc uşoare pentru nişte candidaţi cu economiile n transformări profunde, care doar de cţiva ani au trecut la convertibilitatea de cont curent a monedei naţionale, liberalizarea comerţului exterior, crearea şi consolidarea mecanismelor de piaţă concurenţială etc. Analiza costurilor şi beneficiilor extinderii U.E. prezintă o măsură importantă pentru Romnia. Studiile efectuate relevă că riscurile potenţiale ale neextinderii sunt mai mari pentru ţările U.E. dect pentru cele candidate, pe cnd beneficiile extinderii sunt mai mari dect costurile pentru ţările U.E. Efectele pe termen lung ale integrării şi implicaţiile cantitative ale acestora constituie un puternic stimulent pentru impulsionarea eforturilor de integrare. Se poate aprecia că procesul de ndeplinire a criteriilor de aderare la U.E. de către ţările candidate se va desfăşura n mod continuu, pe parcursul mai multor ani. Dialogul instituţionalizat cu U.E. va stabili nu cnd o ţară doreşte să adere la U.E., ci cnd este pregătită să facă acest demers n conformitate cu strategia de la Essen (decembrie 1994) şi cu hotărrile Consililui European de la Luxemburg (1997) şi Conferinţei Europene de la Londra (1998). Romnia consideră că ndeplinirea criteriilor stabilite de U.E. implică o redresare economică cat mai puternică şi accelerată a ţării, prin mobilizarea factorilor interni, potentaţi de cooperarea cat mai stransă cu ţările comunitare, al căror sprijin ndeosebi financiar şi tehnico-economic trebuie să fie mai substanţial, dar şi de o colaborare multilaterală cu celelalte ţări aderente la U.E. Perspectivele integrării rapide n U.E. vor trebui să determine autorităţile romane să analizeze cu seriozitate costurile acestui proces n raport cu beneficiile scontate, termenul necesar armonizării legislative şi cat de benefic este procesul pentru reforma n curs de desfăşurare in ţara noastră.

<< Inapoi la main